Nieuws

Samen Vitaal Vooruit
ONS Sneek

Thema-bijeenkomst gesprekstechnieken

Thema-bijeenkomst gesprekstechnieken

Op maandag 10 februari werd weer een thema-bijeenkomst georganiseerd voor de jeugdtrainers van ONS Sneek. Tijdens de thema-bijeenkomsten worden voetbalinhoudelijke thema’s afgewisseld met thema’s die meer gericht zijn op trainersvaardigheden of psychologische, pedagogische of didactische thema’s. Dit keer stond het thema gesprekstechnieken centraal. Hoe kun je als trainer ervoor zorgen dat jouw boodschap ook over komt op de spelers? Wat zijn daarin handige handvatten?

Onder leiding van Mark Postma (ECO-Coach en docent aan de NHL in Leeuwarden) en Age Scheper (In opleiding tot sportpsycholoog en docent aan de HAN in Nijmegen) werd afgetrapt met leuke afbeeldingen om inzicht te krijgen in het interpeteren en waarnemen. Als wij gedrag van spelers zien, dan hebben wij hier als trainer vaak een oordeel over. Maar wat zie je nu feitelijk gebeuren, en wat zit er achter dit gedrag, waar komt dat vandaan? Wat betekent dit voor de manier waarop jij op dit gedrag reageert?

Vervolgens zijn alle trainers aan de slag gegaan met een casus. In een rollenspel gingen de trainers in gesprek met ‘spelers’ om te achterhalen waar zij tegen aan lopen en hoe zij het gedrag van de speler kunnen beïnvloeden. De voornaamste inzichten waren hierbij om je eerst in te leven in de situatie van de speler, om begrip te tonen, om te laten blijken dat bepaalde emoties er mogen zijn. Om vervolgens op basis daarvan met elkaar naar oplossingen te zoeken.

Aan de hand van video’s uit het betaalde voetbal (video van Ten Hag die roept naar Noa Lang), een geweldige tackle in de ’97 minuut van Riedewald en een vervelende tackle van Berghuis tegen AZ, werd besproken hoe jij als trainer in dergelijke situaties feedback zou geven. Dit werd vervolgens koppelt aan theorie, waar de trainers met elkaar over in gesprek gingen.

Wederom een zeer waardevolle thema-bijeenkomst met interessante inzichten.

Schermafbeelding 2020-02-12 om 11.56.30

Delen